Wednesday, September 21, 2005

Aku hanya aku!

Dulu dalam diri ini tak pernah terlintas untuk bergelar guru. Sungguh! Aku hanya ingin menjadi manusia yang boleh berbakti pada agama, nusa dan bangsa. Ahaks!! Sebenarnya aku ingin menjadi dot..dot..dot. ahaks!! Biarlah ia menjadi rahsiaku. Untuk apa aku hebohkan melainkan kalau aku dapat mengapainya. Pasti seluruh buana bertalun dengan suara kegembiraanku.Namun yang pasti aku bersyukur dengan apa yang aku ada. Sungguh!! Walau tak dapat menandingi kejayaan dan kecemerlangan insan lain, sekurang-kurangnya ada afalku dan kebolehanku yang tak ada pada orang lain. Jangan tak percaya kalau aku katakan ada insan yang ingin menjadi seperti aku. Siapa lagi kalau bukan mereka anak muridku. Mereka kata aku serba boleh sedangkan aku mendapati diriku serba kekurangan. Sungguh kadangkala aku ingin menjadi insan lain yang lebih berkarisma dan berjaya dari diriku sendiri. Namun semilir kesedaran menyentuh atmaku. Aku adalah aku! Seharusnya aku bangga menjadi diriku sendiri. Untuk apa aku ingin menjadi insan lain. Membanding dia memperkecilkan peribadi. Sedangkan penciptaan manusia itu adalah tidak sia-sia. Aku jua manusia maka penciptaanku bukan untuk sia-sia. Aku ada kehebatan yang perlu aku cungkil keluar. Setiap insan ada kekurangan dan kelebihan. Benar! Itu Benar! Maka aku ingin mencungkilnya bukan untuk keangkuhan atau mendabik dada. Tapi sebagai tangkal untuk aku membina jati diri dan semangat untuk menyusuri hidup yang semestinya bersimpang siur ini.
Oh ya hari ini aku mengajar puteri-puteri di HG. Aku gembira mengajar mereka walau dulu diri ini gerun untuk melangkah ke sana. Kini di hatiku tercalit sayang buat mereka. Sungguh!! Mungkin talian akidah ini lebih mengeratkan kami dari talian darah. Seringkali aku tercuit dengan telatah mereka. Tersenyum membaca hasil tugasan yang aku berikan pada mereka. Pasti akan kuingat istilah “ Kancil masuk kampung” sampai bila-bila. Ahaks!! Kalian amat menyenangkan dan hari ini aku dikerumuni mereka hanya kerana seekor katak! Mereka ingin aku melukis katak untuk mereka!! Ahaks!!

20 September 2005
catatan insanYalin

No comments: