Monday, December 19, 2005

cERITa yALIn

17/18 Disember bersamaan 15/16 Zulkaedah 1426

Malam itu menyaksikan detik Cik Nany selamat dinikahkan dengan En. Ahmad Fahmi dengan dua kali lafaz nikah. (Dua kali bukan sebab pengantin lelaki gugup tapi saksi buat salah kah kah kah) Keajaiban telah berlaku apabila dengan secara automatiknya Cik di pangkal nama Nany berganti Puan. Tak sangka sahabat saya dah jadi isteri orang.Tahniah buat Nany yang melangsungkan majlis pernikahannya di Masjid Batu Gajah dan itulah buat pertama kalinya saya menjejak kaki ke Masjid Batu Gajah semata-mata untuk melihat sahabat saya dinikahkan. (Selalunya kalau pergi sebab ada majlis agama). Alhamdulillah Cik di pangkal nama saya masih selamat! Walau rata-rata sahabat saya dah hilang Cik-nya lantaran jemu hidup bersendirian barangkali.

Oh ya tak lupa juga buat Hasnida, schoolmate saya yang juga bernikah pada malam itu. teringat kenangan bersamanya. Nida! ingat lagi tak masa kita form 5. Ada pertandingan menyanyi kat sekolah kita. Kita berdua dengan macho dan brutalnya mendaftar diri dengan mempertaruhkan lagu JUWITA. Dahlah tak practic. Tinggal lagi beberapa jam saat pertandingan, baru kita sibuk-sibuk mantapkan vokal. Tapi tak sangka ya dapat SAGUHATI. Kih kih kih kelakar rasanya.

Besoknya bunyi kompang membingitkan telinga (Jahat betul kih kih kih) mengalu-alukan kedatangan mempelai. Nany kelihatan anggun bergaya menanti ketibaan Fahmi. Tahniah Nany moga berbahagia hingga akhir hayat. Buat Hasnida minta maaf sebab tak dapat hadir ke majlis kahwinmu. Banyak jumpa anak murid di Majlis perkahwinan Nany.

19 Disember bersamaan dengan 17 Zulkaedah 1426

Yahoo! Pergi berkelah dengan famili tercinta dan sedara mara. Konvoi empat buah kereta semuanya. Pak Cik Peli sekeluarga satu kereta, Kak Diana sekeluarga satu kereta. Ayah satu kereta dengan mak, kak long, kak ngah dan anaknya Haziq yang cute (Abang ipar kerja), Saya bawa adik Zubir, Syazwana, Syazwan dan Safuan yakni sepupu-sepupu kecil saya.

Kami berkelah di Lubuk Timah. Best gak, main-main air. Nak mandi segan tahap dewa. Maka kuredah arus sungai dengan stokin hitam. Bila main air di kolam air panas pula. Masing-masing celup kaki.Kak Ngah siap mandikan Haziq.Adikku Zubir dan sepupu-sepupu kami yang lain siap berendam lagi Kak Long dan Kak Ngah bising katanya stokin hitamku kotor. Pandai jer dia orang! Kih Kih Kih yang pasti mereka mandi air stokin yang aku pakai. Jahatnya mak cik lina nih!!! Kih kih kih

Sedih kali pertama apabila melihat surau berkunci. Tapi bila melihat kami terkial-kial kat situ akhirnya pak cik itu buka kunci surau dan panggil kami (saya dengan Syazwana). Sedih kali kedua melihat surau yang penuh dengan najis mutawasitah. Bertabur tahi cicak yang banyak. Alahai awat tempat suci itu tak terjaga!!!!

Saya- Pak Cik terima kasih ya!
Pak cik itu- Sama-sama. Surau itu kunci sebab takut orang buat benda lain kat situ. (cerita pak cik tersebut tanpa diminta)
Saya dan Syazwana- Patutlah.Ada orang buat kerja lain ke? kerja apa itu?

No comments: