Thursday, December 01, 2005

Tak caya!! Percayalah..

29 haribulan 2005
27 Syawal 1426 Hijrah
Dari pukul lapan sampai lima petang baru kelas saya habis. Letih sangat. Dari Kampung Bendera saya ke Taman Saujana kemudian balik rumah sekejap dalam 20 minit buat apa-apa yang patut than saya bergegas ke Belengkor. Tepat pukul lima saya rasa lega sangat. Sebabnya kelas dah habis!! Yahoo!!. Tapi kena pergi ke Batu Gajah pula nak ambil duit di Maybank. Bukan duit saya tapi duit untuk mak saya dari ayah. Tapi yang bestnya ayah kirim duit untuk saya rentetan dari beg duit saya hilang. Entah kenapa lepas ambil duit saya bergegas ke kedai menjual majalah yang berderet di Pekan Batu Gajah itu.

Mata saya melilau mencari majalah yang mula mendapat tempat di hati saya apalagi DAFlah selain BS. Jumpa ajer terus saya gapai dan bayar harganya. Sambil berjalan tangan saya membuka helaian majalah itu. Saya buka ruangan cerpen. Maklumlah dah berapa kali saya hampa bila apa yang saya cari tak jumpa. Tapi semalam mata saya hampir terbeliak. Mulut saya tak putus memuntah senyum. Akhirnya nama insanYalin tercatat juga dalam ruangan cerpen di DAF!!! Alhamdulillah. Di sepanjang perjalanan untuk mendapatkan kereta kancil yang saya parking berhampiran dengan bank, saya asyik senyum meleret. Happy sangat. Bawa kereta pun dengan rasa yang erm..tak tahulah bagaimana nak gambarkan.

Sampai sahaja di garaj kereta di rumah saya. Saya mula menghantar mesej. ‘Sifu! Cerpen ana masuk DAF!! Sayang Sifu!!’ . Pastu ana hantar mesej buat Insanfakir maklumlah cerpen itu ana ada hantar juga untuknya atas urusan kerja. Maaf saudara insanfakir. Tak tahu pula cerpen itu tersiar. Ingat sudah dibakulsampahkan. Nanti ana hantar cerpen baru! Itu janji saya padanya! Hehehe dan dgn tak malunya saya pesan pada saudara insanfakir agar jangan lupa beli DAF kekeke!

Hampir semua teman rapat dan adik-adik saya, saya mesej. Wei!! Cerpen kita/akak/kak uda keluar kat DAF!! Yang paling pantas reply siapa lagi sifu analah, than insanfakir, Yamie, adik Umar, adik Amal, cucu ana and bro Riza (adik mujahid tak ada kredit kut! Hehe) . Alhamdulillah Sesalan Adam Rintihan Hawa memberi tuah buat diri saya. Sifu, walaupun sifu kata itu hasil usaha ana tapi yang pasti sifulah pendorong ana dengan takdir dan izin dari yang MAHA BERKUASA. Syukran sifu!! Tak lupa juga buat Tuan Ahmad Baei Jaafar iaitu editor Majalah DAF atas sentuhan akhirnya membuatkan Sesalan Adam Rintihan Hawa oleh insanYalin menjadi karya yang hidup. Juga buat sifu yang mencantikkan + memperhalusi bahasa ana dalam cerpen Misteri Cinta oleh Yalin dalam BS86 !! Sentuhan akhir sifu memang mantap!! Teringat akan cerpen Nurkasih bukan itu ajer kiranya semua cerpen ana kat Bs dapat sentuhan akhir dari sifu!! Hehe syukran! Moga Allah membalas jasamu.

Dialog ceria
Saya: Ayah cerpen anak ayah keluar dalam DAF!!
Ayah: Baguslah nanti boleh jadi sasterawan negara
Saya: Kekeke yelah itu ayah. Doakanlah buat anakmu ini.

No comments: