Friday, January 06, 2006

bicaraku untukmu...

6 Januari 2006 bersamaan 6 Zulhijah 1426

Kerja adalah hobi! Itu yang saya titipkan dan cuba bisikan dalam diri. Kata-kata dari my sifu yang cuba saya sematkan menghalusi peribadi. Tak salah menjadikan kerja sebagai hobi, agar semangat untuk melakukan kerja itu sentiasa ada dan berkobar-kobar. Cayalah sifu sedikit kagum dengan prinsip hidupnya. So sebagai anak murid kena follow apa yang sifu buat. Tapi kalau sifu jiwang karat. Wajib tak usah ikut…huhuhu. Jangan marah sifu. Anak murid gurau ajer.
Huhu tugas sebagai guru kini bermula. Orang lain bercuti sabtu ahad, tapi bagi saya yang bergerak as tuition teacher dua hari inilah yang paling sibuk sekali. Dari pagi santak ke petang saya akan mengajar, mengajar dan terus mengajar. Hobilah katakan.Maka mesti dilakukan dengan senang hati dan penuh keikhlasan. Hidup Biar Ikhlas dan Berjasa. Coyok Cikgu Lina!! Cayok! Cayok!! Huhu saya rindu pada students saya di Henry Gurney, Batu Gajah. Bilalah dia orang nak panggil saya agaknya. Ke tahun ini depa dah tak ambil dah cikgu tambahan dari luar.Huhuhu. Cikgu rindu korang!!
Cikgu Yalina..Cikgu Yalina. Saya konfius bila parents pada student saya panggil saya Cikgu Yalina. Bila pula saya kenalkan diri saya Yalina. Huhu tergeletek rasa hati saya. Cikgu Yalina pun Yalinalah huhuhu. Asal ada Lina Lina itu sayalah itu. Kerja itu hobi Mak cik Lina ingat itu.

Buku saya bulan ini
1.Tip-Tip Cemerlang Daripada Quran by Dr. Danial Zainal Abidin
2.Empayar Minda Muslim by Dr. Danial Zainal Abidin
3.Kit Kombat Islam untuk Remaja by Dr. Danial Zainal Abidin
4.Bahan Berdakwah Untuk Remaja Moden by Dr. Danial Zainal Abidin
5.Apa Perlunya Tuhan dan Agama by Shopuan Anuar Ahmad

Saya cuba habiskan buku-buku yang saya beli melalui pos di PTS. Moga saya dapat hadapkan dan kunyah apa yang nak disampaikan oleh penulis dalam buku-buku ini. Dan insyaAllah akan saya titipkan buat anak-anak murid saya.

SMS with Adik Amal
Amal: Akak cerpen akak itu memang best. Cerita itu sedih jalan cerita pun menarik.Cuma rasa cam tergantung ajer ending dia
Saya: Arif mati, namun cintanya segar dan mekar dalam diri Nurain. Bukankah organ mereka telah bersatu dan cinta mereka telah berpadu.
Amal:Memang betul tapi kalo tak silap saya Arif mengamanahkan untuk menerima adik kembarnya kan?
Saya:Tak mana bisa kasih bertukar ganti.Cinta teguh pada yang satu. Itu yang cuba dipertahankan oleh Nurain. Tapi andai bertemu jodoh dengar kembar Arif itu benjana Ilahi yang tidak dapat kita menabrak atau menolaknya.
Sepi. Lama pulak itu
Saya: Aik dah kehilangan kata-kata ke adik Amal.
Amal: Bukan kehilangan kata-kata tapi sudah kehabisan kredit. Ini nombor baru kalu terdesak.
Saya: Huhuhu gelak saya dalam hati.

Adik Amal. Saya suka dia. Dia selalu beri komen dan pandangan untuk setiap cerpen saya. Bila saya cakap yang cerpen kakaknya ini keluar dalam DAF DIS, ripuh dia mencari majalah itu. Hehehe Adik ..adik.

Oh ya Adik Mujahid aka Sis Has.. dia ini suka buat surprise kat saya. Heheh saya terima kad ucapan ‘buat yang diingati’ darinya. Adik oii lain kali tak payah susah-susah untuk akak. Tapi kad itu cantik sangat huhuhu. Syukran adik. Sis always lap u kay. Don’t worry.

Haziq saya dah pandai bertatih!! Dia pandai berjalan setapak dua pastu jatuh.. so cute. Yang best si comel dan bijak macam mak uda dia itu telah skip satu step! Dia tak pandai merangkak tapi dah pandai berdiri dan bertatih.. hehehe sukanya mak uda!! Nanti kita jalan kay.

Catatan dari saya yang berusaha menjadikan kerja itu satu HOBI!!!
InsanYalin atau Cikgu Yalina Uhuk !Uhuk! Uhuk!

No comments: