Sunday, January 22, 2006

CiNta RinDu

21st January 2006 bersamaan 21 Zulhijjah 1426

Cinta dan Rindu Menurut Al-Quran dan Al-Sunnah (Ibnu Qayyim Al-Jauzilah)
Terpandang lalu terbaca sahaja tajuk buku itu di satu deretan rak buku-buku agama di kedai buku Alaf Padu di Batu Gajah, entah kenapa teruja saya untuk menyelami isi kandungan buku tersebut. Lalu pantas sahaja tangan saya mengapai dan membayar harga buku itu. Hehe buku itu kini sudah menjadi hak milik mutlak saya.(Nak pinjam? Tengoklah dulu) Akan saya hadamkan. InsyaAllah. Fuh! Tamak betul mak cik Lina ini semua buku dia nak baca. Sempat ke habis ini? Huhuhu. Bukan istilah cinta dan rindu itu yang menguja saya tetapi sambungan tajuknya itu Menurut Al-Quran Dan Sunnah itu menaikkan semangat inkuiri saya untuk meladeninya. Usai saya mengajar di Pusat Tution yang terletak di atas kedai buku itu terus saya balik rumah dengan semangat untuk membaca buku tersebut.(Selalunya pun mmg saya terus balik pun kalau mak saya tak pesan apa-apa) Siap saya balut lagi buku itu pada sebelah malamnya. Balut dulu baru baca. Malam itu saya lihat di muka surat pertamanya bahawa buku itu diterjemehkan oleh Kathur Suhardi. Eh! ini nama orang Indonesia. Pastinya buku ini mengandungi banyak perkatan yang saya tidak mengerti. Iya …memang benar! Kerisauan saya memang bertempat!
‘Satu cambukan mengenai onta cambukan tatkala ia menderum’. Huhuhu ana la afham!! Kapan bila mahu khatam sih? Huhuhu saya tergelak besar lalu menghantar mesej buat dua orang adik saya untuk berkongsi cerita. Adik umar saya balas: Kenapa kak uda beli buku bahasa Indonesia ? kena cari pekerja kontrak dari Indonesialah untuk menterjemahkannya. Sempat adik saya itu mengelakkan saya dalam mesejnya. Sabarjelah adik saya itu. Saya cerita pada anak murid saya tentang buku itu. Macam ada sinar pulak bila dia kata : Cikgu, Kak yong ada kawan, dia lahir dekat sini tapi ibu ayahnya dari Indonesia. Saya dah terbayang nak buat list bagi semua perkataan yang saya tak tahu. Eh! Bukan ke setiap kesukaran itu ada kesenangan. Hehehe.Alhamdulillah. Saya yang sepatutnya sentiasa bersyukur.

Cerpen saya
Huhuhu saya check,check balik, rupanya ada 8 lagi cerpen terbengkalai saya. Dua buah cerpen telah saya siapkan.Lagi lapan cerpen ini saya tak tahulah bila ia bakal disiapkan. Ripuh saya mengejar waktu. Mengajar,menulis, mengajar, menulis, dua kerja yang seolah bersemadi dalam diri. Begitu gembira saya mengajar (tambah untuk subjek Biologi. Saya memang gemar Biologi) begitu tenang dan selesanya jika dapat menulis. Dan begitu seronoknya dapat bermain dengan Haziq yang comel. Cepat masa berlalu permata saya itu dah berusia lapan bulan. Bulan lima nanti genaplah dia setahun. Haziq mak uda sayang Haziq. Sayang yang teramat sayang.

Kerja itu HOBI!!! (pinjam kata-kata Brad)
Ingat itu insanYalin. Salam.

1 comment:

shaFriza said...

Assalamualaikum
Ingat lagi tak? Musuh awak ni? :P camne leh terbengkalai semua cerpen tu? Banyak berangan kot..