Sunday, January 15, 2006

Tanpa Tajuk

Ayah Ibu kaulah Segalanya..

Saya terima SMS dari teman rapat saya. Dia minta saya mengajak ibu saya menonton cereka Pondok Buruk di Tv satu. Saya tak berkesempatan menyelami ceritanya dari awal. Saya hanya dapat menonton dalam 5 atau 8 minit sebelum cerita itu tamat. Ya Allah cerita itu bukan sahaja mampu membuat mutiara jernih meladungi tubir mata saya malah jatuh mendudu. Saya benar-benar tersentuh melihat watak ‘Pak Mat’ yang hanya menggunakan papan beroda untuk bergerak. Terusik hati saya bila melihat dia begitu gembira dengan daging yang dibelinya hasil titik peluhnya berkerja pada hari itu. Lama dia berjalan begitu tapi tak ada ke insan yang datang membantunya? Mustahil tak ada orang yang melalui jalan yang sama! Melihat situasi itu saya merasakan dunia ini benar-benar zalim dan kurang orang yang berhati mulia.Huhuhu saya sedih sangat-sangat ini!!! Mak ayah!! Lina sayang sayang sayang sayang sayang sayang kuasa berbilion-bilion mak dengan ayah! Janji akan jadi anak yang baik! Paling baik!! Ameen.

Dari Abdullah bin Amru bin Al Ash katanya:Rasulullah saw bersabda : Keredhaan Allah berdasarkan keredaan kedua ibu bapa .Dan Kemungkaran Tuhan juga berdasarkan kemurkaran kedua ibu bapa.(At-Tarmizi)

Daripada Anas ra Rasulullah saw bersabda : Siapa yang meredakan kedua orang tuanya maka sesungguhnya dia telah meredakan Tuhannya .Sesiapa yang memurkakan kedua orang tuanya maka sesungguhnya dia telah memurkakan Tuhannya (Ibnu Najjar)

Dia sahabatku..

Jumpa sahabat lama saya kat UPM dulu. Dia itu x-roommate saya. Dia citer pasal cintanya. Dulu cintanya pergi dua kali. Tapi kali ini dua cintanya datang pada masa yang sama. Kiranya serentaklah. Huhu pelik saya bila hubungan yang baru mencecah 9 hari boleh terbit cinta! Huhuhu ajaib sungguh! Dan yang paling menghairankan lelaki itu sanggup belikan no baru untuk kawan saya sekaligus top-up kan kredit buatnya. Saya tak respect lelaki yang top-upkan aweks dia. Sungguh!! Kalaulah saya jadi adik kepada L itu saya akan marah abang saya dan labelkan dia b*d*h sebab berkorban duit buat perempuan yang belum tentu jadi isterinya. Pernah juga seorang syabab offer nak top-upkan kredit untuk saya. Jawapan saya macam ayat kat atas itu. Andaikan saya ini adik dia. Saya pasti akan marah dia. Lagipun saya tak nak terhutang budi pada seseorang dan mengambil kesempatan atas kebaikan orang lain. Sendiri fikirlah ek!


Kereta keluarga saya

Huhu kereta kancil milik keluarga saya yang saya usung kehulu hilir itu dah cacat. Hehe bukan cacat tapi sakit. Dah masuk bengkel dah! Eloklah dia demam sehari selepas saya demam. Mula-mula tuan dia deman pastu dia pula demam. Tiga hari pula itu dia kat sana. Rindu saya padanya. Mana tak rindu, langkah saya pastinya tersekat!! Tuisyen saya pastinya terbantut. Elok sangat bila satu pusat tuisyen kat Batu Gajah panggil saya mengajar esok kat pusat tuisyennya.Nampaknya esok saya kena naik bas.Huhu dah lama saya tak naik bas!! Tapi saya happy ada rezeki yang DIA kurniakan buat saya. Thank You ALLAH!!!

P/s:Huh kerosakkan pada kereta yang saya pandu itu kritikal. Habis melayang duit ayah saya sebab duit saya mana cukup nak bayar semua itu..huhuhu syukran ayah. Anakanda minta maaf lepas ini tak racing lagi.Sedar kancil tak mampu berlari sepantas kilat. Tapi kadangkala boleh ayah!! Huhuhu

No comments: