Friday, January 27, 2006

TenTang Kita

BrAd PUnyA CiTer-TenTAng KITa

Tersenyum membaca Tentang kita yakni kolum yang dikendalikan oleh BRADERMACHO. Dia memang macho bukan hanya pada rupa (kihkihkih.. perasanlah Brad pas ini) tapi dari segi pendapat dan pandangannya juga melambangkan kemachoan. Kagum betul!! Sesekali terasa dalam sedar tak sedar mengena diri. Kui Kui Kui. Semuanya terjadi apabila diri ini menafikan 100% bahawa tiada istilah Jiwang menghalusi hati .Tapi yang nyata, perasaan itu sebenarnya bersarang dalam diri insanYalin walau tak banyak sedikit itu mesti ada (sure kena gelak dengan brad ini). Kalau tidak masakan dia dapat menghasilkan cerpen2 jiwangnya dalam Blues Selamanya. ( Huhu Jiwang rupanya saya ini, moga Jiwangnya saya dalam iman, Ameen). Mungkin usia yang meningkat remaja ini ( Uhuk!uhuk! remaja ke saya? Bukan warga dewasa dan bakal menjadi tua ke? ngeh ngeh ngeh) memandu saya agar lebih matang. Sungguh dulu saya benar-benar malu mengatakan soal cinta. Malah teramat malu untuk berbual dengan insan yang berlainan cas secara reality. (kalau via forum n sms mmg saya berani heheheh). Tapi kini alhamdulillah lepas saya bekerja jumpa dengan pelbagai orang dan ragam, mengajar students lelaki yang macam bapak orang kihkihkih tambah budak-budak tingkatan tiga hingga lima . Mereka lebih tinggi dari saya yang ketot ini! Sikit demi sesikit perasaan malu untuk berdepan dengan makhluk lain cas ini berkurang. Syukur, sebabnya bukan apa kadang-kadang perasaan malu itu menyekat pergerakkan. Padahal perkara yang kita ingin lakukan itu bukannya berdosa lantas menempah neraka. Macam saya dulu, nak belajar pandu kereta. Semua adik beradik saya belajar dengan En. Nazari ini. Kiranya pangkat abanglah. Tapi saya malu sangat. Sampai kena perli dengan kak long saya. Dia kata takkan nak belajar kereta pun kena cari cikgu perempuan. Jenuh saya kena gelak dengan dia orang. Betul juga kata kak long walaupun awalnya memang niat nak cari cikgu perempuan tapi tak ada!!!! So saya belajarlah dengan En. Nazari itu. Bila dia datang ambil saya dari rumah, saya duduk belakang. Ceh! Cam bos pulak, sungguh tak sopannya saya! Kihkihkih. Lama2 baru saya duduk kat seat sebelahnya. Saya yang permalu.

Eh apa yang saya melalut ini. Saya bukan nak cerita pasal itu tapi apa yang brad sampaikan dalam BS 90 itu. Apapun, gua rasa you all awek-awek yang kata dirinya tak jiwang, tak main jiwang itu mungkin masuk kategori awek yang tak mahu berkorban.Namun kebanyakkan you all yang kononnya tak jiwang inilah yang ramai terkorban dan jadi korban cinta. Erm..inilah kata-kata brad pada perenggan ketujuh dalam bicaranya Tentang Kita. Huhuhu jadi korban cinta ke? Mungkin sebab tiada pengalaman cinta lantas menerima sesiapa yang disangkanya baik menjadikannya kurang cerdik ya brad? Tambah-tambah bila yang datang itu hanya mempermainkan hati dan perasaan lantas meninggalkan kita bila ada perkara yang tidak senang dihatinya. Sedangkan dulu dia yang meminta jalinan, tapi kini dia juga yang memutuskan ikatan dengan alasan sudah terikat dengan yang lain, atau jua mungkin ada yang terbaik buat diri selain dirinya, atau just sekadar nak kenal kita sebagai kawan, just making friends. Huh! Lelaki gagah perkasa konon tapi gagah membinasa hati dan perasaan. (Jangan marah brad huhuhu).

Tapi nak tergelak bila brad kata bercinta kadangkala bukan jadikan kita lebih cerdik tapi lebih bodoh. Macam betul jer! Erm malaslah bercinta, tak nak jadi macam orang bodoh! (Tambah tugas sebagai cikgu ini .Banyak ilmu yang kena ingat dan kena jadi pandai setiap masa. Kalo tak ganna nak ajar anak murid) Agaknya sebab merindui dan asyik mengingati. Secara tak langsung terlabel bodoh orang yang bercinta ini. Serah segala bertambahlah bodohnya! Untuk apa bercinta kalau jadi bodoh? Kui kui kui. Maka katakan TAK NAK!! Pada cinta.. huhuhu .

P/s Brad jangan marah brad. Ana tahu apa yang brad cuba sampaikan. Ana bukan membaca separuh lalu mentafsir yang bukan-bukan. Tapi sekadar mengusik orang yang sedang/tengah bercinta. Siapa? Siapa-siapa jelah. Huhuhu.

Brad, ini kata2 dari blog Brad ana transfer kat sini..cam best jer.. minta izin letak sini ya…huhuhu.
Adakah telapak tangan kita berpeluh, hati kita berdebar kencang dan suara kita tersekat di kerongkong? Itu bukan Cinta, itu SUKA.
Adakah kita tidak dapat melepaskan pandangan mata daripadanya? Itu bukan Cinta, itu NAFSU.
Adakah kita menginginkannya kerana kita tahu ia ada di sana? Itu bukan Cinta, itu KESEPIAN.
Adakah kita mencintainya kerana itulah yang diinginkan semua orang? Itu bukan Cinta, itu KESETIAAN.
Adakah kita tetap mengatakan kita menyintainya kerana kita tidak ingin melukai hatinya? Itu bukan Cinta, itu BELAS KASIHAN.
Adakah kita menjadi miliknya kerana pandangan matanya membuat hati kita terpikat? Itu bukan Cinta, itu TERGILA-GILA.
Adakah kita memaafkan kesalahannya kerana kita telah berhutang budi kepadanya? Itu bukan Cinta, itu PERSAHABATAN.
Adakah kita mengatakan kepadanya bahawa setiap hari hanya dia yang kita fikirkan? Itu bukan Cinta, itu DUSTA.
Adakah kita rela memberikan semua hal yang kita senangi untuk kepentingan dirinya? Itu bukan Cinta, itu KEMURAHAN HATI.
P/s: Itu Bukan Cinta, ini bukan cinta!! Maka cinta itu apanya? Huhu. Nak tahu pergilah tengok blog Brad. ( Malu pula rasa bila berbicara soal hati ini. Uhuk!Uhuk! rasa cam dah tua pulak kui kui kui tutup muka, tutup muka. Adios)

No comments: