Thursday, April 20, 2006

myopia

Haha. Entahlah apa kena dengan saya ini. Pagi semalam saya bangun siap pijak cermin mata saya sekali.(Terpijak sebenarnya) Terkeluar kedua-dua cerminnya. Nasib menyebelahi saya sebab cerminnya tak pecah dan bingkainya tak cedera parah sangat. Heheh hari ini saya pakai cermin mata yang sengit sebelah.Walaupun kesengitannya tak dapat dikesan oleh indera dengan pandangan sepintas lalu. (Siapa yang nak pandang wajah saya lama-lama heheh) . Tapi ketidakselesaan itu milik saya. Pagi tadi lepas mengajar saya terus pergi kedai cermin mata untuk buat cermin mata yang baru. Hehehe.

Anak murid: Cikgu macam mana cikgu boleh pijak cermin mata cikgu?
Cikgu Yalin: Cikgu tidur bawah. Tak suka tido atas katil. Letak spek kat tepi bantal selalu atas meja. Maka selamatlah.

Yalin dan spek matanya tak dapat dipisahkan sebab dia myopia. Rabun jauh. Fakta sains-Rabun jauh disebabkan imej yg terbentuk dekat iaitu sebelum retina atau di depan retina. Kawasan yang sepatutnya imej jatuh. Eye lens terlalu tebal dan eye ball terlalu panjang. Atasi dengan pakai cermin mata kanta cekung. Ingat itu murid-murid tingkatan dua. Heheheh.

1 comment:

nile said...

saya pun rabun jauh... spek pun dah banyak kali pecah sebab terpijak... spek yg tgh pakai skrg pun dah retak sket... kat dua2 belah cermin.. tapi kalau tak tenung betul2 tak nampak gak.. hehehe