Wednesday, June 28, 2006

entah apa-apa entah

Hari ini dalam sejarah.

Bukan hari ini sebenarnya tapi semalam. Selasa, hari yang paling saya suka. (Sebenarnya saya sangat suka hari Jumaat, sebab saya lahir pad pagi Jumaat) . Hari Selasa adalah hari cuti saya. Maka hari itu saya buat janji temu dengan sahabat saya Apple. (Saya dah anggap dia sebagai sahabat saya. Apple saya sahabat kamukah? Soal saya sambil tersengih). Saya jumpa Apple pukul 5. Saya jumpanya dengan gembira. Saya dan Apple ada banyak persamaan. Yang lain adalah dia penulis tetap di Bs tapi saya penulis jalanan di BS freelancer. Hehehe. (layak ke saya nobat diri saya sendiri as freelancer di BS? Heheh ah! Lantaklah kih kih kih) Saya bertuah kenal dengan Apple. Saya tak sangka rupanya Apple adalah rakan sekolah saya. Kami pernah belajar di satu sekolah dulu. Hehehe . Betapa kecilnya dunia. Seperti biasa memang saya teruja bila mengetahui dia juga berasal dari Batu Gajah!! Ternyata kami memang ada jodoh. Kepada peminat-peminat Apple . Jangan jelous sebab saya dah jumpa Apple dan Apple dah jumpa saya. Akibat terlalu asyik berjumpa Apple. Dan bahan manfaatnya butir bicara kita orang. Saya terlupa. Rupanya malam itu saya ada kelas ganti di pusat tuisyen. Kak Shima miscall saya sampai lima kali. Dia akhirnya meninggalkan satu pesanan ringkas buat saya. Alamak saya terlupa!! Hampir 45 minit juga saya terlewat. Dan saya pecut dengan lajunya. Betapa kelam kabutnya saya tika itu hanya tuhan yang tahu. Apple awak tahu tak? Kita gelak sorang-sorang bila habis mengajar malam tadi. Ya Allh perlupanya mak cik Lina nih!!

ADIK MUJAHIDAH. Adik untuk adik masih ada cinta. Kakakmu ini tidak pernah melupakanmu. Callah akak. Akak sesekali tidak pernah lupakan adik. Dari kejauhan akak doakan agar adik bahagia. Adik akak tak tahu kuatnya merajuk akak kini menempiasi hidupmu. Kau memang adik yang baik. Lantaran afalnya kakakmu ini menjadi sebahagian darimu. Adik love u. Kerana kau masih adikku. Ingat tu tak ada hilang-hilangnya. Selamanya Kak Lina ini kakak adik tau!

ADIK DIYA kerana DIYA cintaku berputik. Kerana Diya kusambut huluran cinta itu. Adik Tahniah! Moga adik berjaya dalam arena penulisan. Tak lama lagi terhasilnya novel cintanya. Adik cayalah! Akak pasti akan paksa budak pemalu itu beli novel cinta adik. Hehe

ADIK HISHAM n ZUBIR. Moga kejayaan menyinari kedua adikku ini. Hisham kau tak ada kerja ke asyik benar minta Kak Lin top up kan kau? Moga kau cepat habis belajar dan tiba giliran Kak Lin pula untuk kau top upkan yer. Heheh. Zubir moga kemalasanmu hilang berganti dengan kerajinan. Pelik Kak Lin., Kak Lin punya rajin tapi apasal adik bongsu ini jadi pemalas. Di sebabkan kau malas. Maka Kak Lin tak benarkan kau bersahabat dengan PAC, walau kau minat sangat kat budak kecik tu. Sorry PAC, risau kau ajar adik akak yang bukan-bukan. Heheh.

Hari ini memang dalam sejarah. Sedang asyik saya menulis tentang catatan ini dalam pukul 5 tadi. Tiba-tiba dapat panggilan dari Puan Shela. Kih Kih Kih saya ada kelas ganti hari ini di pusat tuisyen SCI DEDIKASI. Ya ALLAH kenapa dengan saya? Patutnya hari ini saya buat KIMIA 2 jam dengan mereka tapi jadi sejam. YA ALLAH mungkin ini ingatan dari-Mu buatku. Semoga aku jadi hamba yang tak sering lupa dan leka. Ameen.

SENGET. Mamat ni memang senget.Lama dia menyepi alih-alih dia kata dia sangat sayang saya dan nak ajak saya kahwin dengan dia. Saya tak pernah jumpa dia.Bercakap di telefon pun tak pernah. Dia pun tak pernah jumpa saya . Dia hanya tahu saya menulis cerpen di BS.Tapi yang peliknya dia boleh kata saya ni jodoh dia. Huhu. Dia nak kumpul duit dulu. Bila dah cukup dia nak terus nikah dengan saya. Ya ALLAH ini cinta apa ini? Boleh pula tumbuh cam tu. Pelik.

Salam dari Yalin
P/s: Catatan ini diakui tidak langsung mempunyai Ilmu. Maka fikirkan banyak kali untuk membacanya. Kecuali buat insan-insan namanya disebut. Anda wajib membacanya. Ikhlas dari Yalin.

Thursday, June 22, 2006

Suka, SAyang dan CINTa

SUKA, SAYANG dan CINTA

Kerana cinta pada Allah, kerana Ukhwah kita bersama. Ungkapan yang sering kita laungkan dalam jemaah. Kita tu siapa ek? (Budak-budak KBMUPM jemaah kitalah hehe alamak rindu kat korang semua. Betapa rindu ini telah melangkaui jendela hati yang telah mati ini) Jangan risau. Mati hati ini bukan dalam membuat perkara yang baik. InsyaAllah hati ini masih cintakan kebaikkan. Masih bersalut iman walau tak banyak. Tapi imankan ada naik dan turunnya. Ada pasang dan surutnya. Ingat dulu.. kita selalu bertanya ‘Apa khabar iman kita hari ni?’ Yer, moga iman kita dari hari demi hari makin bertambah. Ameen.

Suka, sayang dan cinta. Semua itu adalah perkataan yang berbeza. Suka tak semestinya cinta. Suka tak semestinya kita sayang. Tapi kalau ianya cinta. Ia meliputi rasa sayang, suka, kasih dan yang sewaktu dengannya. Pada saya suka tak bermakna cinta. Kalau orang suka pada saya, tidak semestinya dia ingin hidup bersama saya. Mungkin dia suka melihat cara saya. Suka apabila melihat saya menolongnya atau mungkin suka melihat saya diperbodohkannya.Itu kemungkinan! Banyak kemungkinan dengan perkataan suka ini. Tapi cinta… entahlah ia sesuatu yang sukar diterjemahkan. Kita akan benar-benar jatuh cinta apabila kita tak tahu menerangkan sebab mengapa kita mencintai dia.Sungguh saya tak tahu kenapa saya sangat suka dan cinta pada katak dan benci sangat pada cicak? Heheheh

Persoalan? Adakah anda kini jatuh cinta? Kalau ya kenapa dan bagaimana anda boleh jatuh cinta?

Ya saya kini sedang bercinta. Jatuh cinta dalam dunia penulisan dan yang saya lelah mencari sebab kenapa saya mencintai bidang penulisan ini.

Maka kesimpulannya cinta saya pada bidang penulisan adalah benar. Hehehe. Entah apalah yang saya merepek siang-siang buta ni? Saya sebenarnya tengah mencari idea. Mencari idea dalam melakarkan sesuatu. Dan anda adalah mangsanya kerana terpaksa membaca tulisan saya yang mengarut ini. Salam. Dan pesan saya jangan ada benci. Wasalam

Friday, June 16, 2006

Assalamualaikum

Catatanku Kini Bermula.

Lama menyepi bukan bermakna tinta ini telah kaku, atau idea ini kembali beku. Tapi keripuhan mengejar waktu bagi insan yang tidak kuat berlari ini sedikit menyukarkan. Terasa lelah dan kadangkala terlalu leka membiarkan masa berlalu begitu sahaja. Sungguh ruginya insan yang bernama aku ini! Percayalah! Sesekali tidak yalin menyalahkan waktu. Segalanya berpunca dari tingkah laku dan kelemahan Yalin sendiri itu yang pasti.

Bagi adik-adik yang rindukan catatan Yalin, syukran. Tak sedarkan kalian catatan ini tidak seharusnya dirindui bahana tiada langsung manfaat disebalik apa yang tercatat. Hanya bualan kosong yang seringkali tersasar entah kemana. Syukran juga sahabat-sahabat yang menjenguk teratak katak ini. Meriah walau tuan rumahnya sepi buat sementara.

Jagalah Allah..Allah Menjagamu. Dari Dr. Aidh bin Abdullah Al-Qarni dan La Tahzan (Jangan bersedih) karya penulis yang sama membuat insan ini tertarik untuk memilikinya. Yalin ini memang afalnya haloba dengan buku. Walaupun banyak lagi buku yang belum dikatamnya dia masih lagi mencari buku baru. Betapa perasaan tamak itu sentiasa tersadur dalam dirinya. (Tamak buku jer insyaAllah) .

Jagalah Allah, Allah Menjagamu. Buku yang berharga Rm30 ringgit ini memang berbaloi memilikinya. InsyaAllah andai kelapangan milik Yalin kita akan kongsikan bersama intipati buku ini. Yok kita jaga ALLAH (jaga hubungan baik dengan Allah) , insyaAllah ALLAH akan menjaga kita.

Kebaikan insan padaku. Syukran


1. Yalin berterima kasih pada untie penjual malajah di Batu Gajah itu. Baiknya dia! Dia simpankan satu Majalah Daf untuk Yalin. Siap dimasukkan dalam plastik lagi. , ‘ Ini saya simpan satu tuk awak lo,’ Yalin tersenyum mendengar bicaranya. Syukran untie ya. Memang Yalin asyik tanya majalah tu selain BS.

2. Muthu. Yalin baru tahu namanya Muthu sebab hari ini dia mesej Yalin. ‘Kereta ada bunyi lagi ke?’ . Baiknya dia. Semalam masa Yalin pergi bengkel tukar ada bahagian kereta yang rosak. Yalin ada minta dia tengokkan kereta Yalin ( keluarga punya sebenarnya) yang sering berbunyi. Dia siap minta no tefon Yalin lagi. Sepatutnya Yalin yang minta nombor dia. Heheh . Syukran Muthu.

3. Pak Latip. Syukran pada pak cik yang percayakan Yalin. Pak cik, sedikit sebanyak apa yang pak cik buat memberi keyakinan pada Yalin. Syukran pak cik. Yalin hargai kepercayaan Pak Cik pada Yalin.

4. Brad. Dia memang baik. Sering ada tak kira susah atau senang. Dialah sifu Yalin selain Uncle Rodin. Depalah yang kenalkan Yalin pada dunia penulisan. Yang membuatkan cinta Yalin semakin hari semakin mekar untuk menulis. Syukran sifu. Syukran atas kepercayaan dan peluang yang diberikan inilah maka lahirlah insanYalin yang masih menapak dan bertatih ini


Salam dari Yalin.

Untukmu ayah

Ayah
Kecintaan ini telah lama kusemai
Sayang itu telah lama mekar
Hormat itu milikmu
Hanya milik mutlakmu

Ayah
Kau tegas bersadur kasih
Kau marah tapi amarahmu bersebab
Kau dingin tapi dinginmu
Demi kebaikan anakmu

Ayah
Tanganku pernah berbirat
Lantaran lambat mengerjakan solat
Syukran Ayah
Bahana itu anakmu tidak pernah
Melambatkan solat.

Ayah
Kaulah wira
Kaulah panglima
Kaulah pahlawan
Di hati anakmu ini
Syukran Ayah
Jasamu terlalu luas
Tak mampu aku membalasnya

P/s: Dengan bangga yalin memperkenalkan bahawa insan yang bernama Encik YAACOB BIN JUWAHER itu adalah ayahku yang tersayang.