Thursday, July 20, 2006

BiCaRaKu

Aku tidak akan berbicara jika apa yang akan aku khabarkan itu tidak benar. Kerana aku takut natihaj dari tidak berkata benar itu seafal dengan orang munafik. Aku tak ingin menjadi seperti mereka. Insan yang berbicara tetapi mendustai, insan yang berjanji tapi dia mungkiri, insan yang bergaduh tapi melampaui batasnya dan insan yang diberi amanah tetapi dia mungkiri.

Bila aku berbicara tentang cinta. Ingin sekali aku khabarkan bahawa cinta itu memang maha luas maknanya. Bahana cinta kita mengakuinya dengan seikhlas hati, menyebut berulang kali dengan lidah, malah berusaha membuktikan cinta yang melangit itu dengan perbuatan. Secara tidak langsung dari cinta maka lahirlah cahaya yang dipanggil iman. Tanpa cinta tidak akan lahirnya iman. Maka terhasilkan satu kata yang dinamakan iman cinta.

Iman cinta ini lahir dari afalnya kesedaran lantaran cahaya yang menyuluh hilang kezulmatan kitab hati. Berlajarlah dari kitab hati, terjemahkannya dengan setulus fuadmu, kau akan tahu bahwa cinta itu bukan sekadar cinta antara Adam dan Hawa. Bukan sekadar cinta insan untuk insan yang hanya talunannya hebat tapi zatnya lesu, tapi ia mencakupi semua. Cinta itu berlegar-legar di antara langgit dan bumi. Dan cinta itu juga berada di antara aku dan engkau, dia dan juga seluruh alam ini.

Kalian tahu tak? Bahana cinta jugalah Islam tersebar dengan hebatnya sehingga hampir satu pertiga dari penduduk dunia ini dihuni oleh umat Islam. Islam tersebar bahana cinta. Kekuatan cinta pada Allah dan Rasulnya serta pada Ad-Dinnya sehingga masing-masing mendambakan syahid. Wallhualam.

Salam penuh kecintaan dari Yalin.

No comments: