Sunday, August 20, 2006

SAYA, BS dan DIA

Saya, Bs dan Dia

Entah kenapa kehadiran rak buku baru menyebabkan saya memugar buku-buku kesayangan saya untuk diletakkan ke rak yang baru. Hei! Itu tindakan yang semestinya. Buku-buku kesayangan saya ini harus diletakkan di tempat yang sepatutnya. Gembira saya menyusun komik-komik kesayangan saya, Majalah Blues Selamanya, Malajah DAF, serta buku-buku ilmiah yang saya beli. Juga buku untuk saya mengajar.

Saya mula menyoroti sejarah saya dengan BS ya ALLAH sungguh banyak kenangan indah saya dengan BS. Saya baca balik komen pertama saya di ruangan HELLO BEBEH. Saya terkenang si dia yang hadir sebagai kawan dalam hidup saya hingga ke hari ini. Dialah yang memberitahu saya yang komen saya tersiar di BS via email. Dia juga yang mengajak saya berdakwah semasa saya di UPM dulu dan dia jugalah yang tak jemu-jemu bergaduh dengan saya via SMS. Dan semalam dia memberitahu sejelas-jelasnya pada saya yang dia sayang saya dah jatuh hati pada saya. Saya tidak pernah bertemu dengan dia. Tapi dia jatuh hati kerana karya saya. Pelik bukan.Saya bukan penulis agung saya hanya penulis cerpen jalanan.

Saya teringat perkenalan saya dengan seorang abang yang baik. Lantas peluang demi peluang diberikan pada saya. Saya bersyukur. Dari hanya komen di ruangan HELLO BEBEH beralih kepada satu ruang untuk saya “MEMBURU MIMPI BERSAMA NAY” tapi tak bertahan lama sebab saya suka merepek. Kemudian saya cuba-cuba menulis cerpen. Alhamdulillah diterima dengan cincangan yang kritikal. Kemudian abang itu suruh saya cuba buat novel mini. Masa itu saya terlalu naïf. Memang saya sukar untuk melakukannya. Tapi saya cuba juga. Terhasil tapi dengan hasil yang tidak berkualiti. Saya menyesal sebab tidak menghargai peluang yang datang ada hanya sekali itu. Jika saya buat yang terbaik pasti karya saya menjadi tatapan umum. Syukran jazilan buat abang yang baik itu. Jasa abang yang baik itu tak saya lupa sampai bila-bila. Abang tu dah jadi SIFU saya dulu, kini dan selamanya.

Itu sebab saya kan marah pada orang yang diberi peluang tapi tidak menghargainya sebaik mungkin. Saya insan yang suka sangat kalau diberi peluang untuk menulis. Itu seolah-olah kepercayaannya pada saya. Buat dia syukran sebab memberi saya peluang untuk membantunya. Percaya tak, kalau saya katakan saya belajar dari setiap tugasan saya yang berbayar itu. Awalnya saya menolak bayaran tapi dia menasihatkan bahawa setiap kerja perlu mendapat upahnya. Syukran buat dia. Syukran yer. Saya tak akan lupa sampai bila-bila.

Saya baca balik BS lama-lama. Heheh saya teringat kartun BLUES KEHIDUPAN by BAWANG. Ini yang kartun paling saya minat. Karya BOYOK juga saya minat, ingat lagi watak Abang Faisal, Sue, Kak Ana erm memang best. X-gen mulanya saya tak minat sebab saya minat pada orang yang lukih komik tuh heheh (ketawa sambil jelir lidah). Tapi lama-lama baru saya minat x-gen. Sebab adik saya Zubir suka sangat baca karya JAKALLL itu. Karya BLUE dan V-KEYpun saya suka. Keladi pun sama. TOPAN citer 17 ‘n’ STORY dia yang saya minat. Lukisan dia cantik tapi seksi giler. Malu saya nak tengok lebih-lebih. KIND JK hahah ‘hatiku terkoyak lagi’ bahasa cinta yang terlalu hiperbola. Dia mmg karat. Sekarat-karatnya.

Hahah karya ANNE D FERRA, NIGHTMAN dalam blues tengah malam. Ini saya jarang baca sebab takut hahaha. Hei nak tahu tak BS banyak peningkatan. Dulu tak ada PAC, sekarang dah ada. PAC ini ibarat sebutir bintang tau! ( lepas ni mesti dia perasan gila heheh) Dulu tak ada BLUR sekarang dah ada. Dulu tak ada sesuatu antara waktu sekarang itulah yang bestnya. Dulu tak ada SANGBOGOROYO tgk sekarang dia ada. Dulu APPLE tak ada. Sekarang damai di hati boleh kita cari bersama APPLE. Cayok! Cayok! APPLE! Hei yok ramai-ramai beli BS.

Ada kenangan indah antara saya dan BS. Hidup Blues Selamanya! Kerana BS hati saya melonjak-lonjak untuk mencapai cita sebagai PENULIS selain peranan cikgu yang saya bawa selama ini. (Ini kalau mak dengar mesti marah! Heheh )

Salam dari Yalin.

No comments: