Tuesday, September 19, 2006

Pengemis dan Cintanya by Al-riza

Hassan Al-Banna berkata: Kemenangan & kejayaan hanya milik mereka yang sanggup berkorban, bersabar menanggung kesusahan dan kemiskinan.

...

Pengemis dan cintanya

Aku hanya pengemis

Yang menadah tangan

Mengharap derma cintanya

Jika dia memberi

Berbesarlah hatiku

Jika dia berpaling dan memandangku jelik

Aku hanya menunduk malu

Kau di sini

Sudah semakin dekat denganku

Namun semakin jauh kurasakan

Tika kau berkata “usahlah datang bertemuku”

Maafkan aku

Kalau compang campingku memalukanmu

Maafkan aku

Jika busuk badanku merimaskanmu

Maafkan aku

Andai ada cacat celaku yang memalukan keluargamu

Aku hanya pengemis yang upaya memandangmu jauh

Mengharapkan cintamu yang kutahu jalannya payah

Mendambakan kenangan yangku tahu susahnya dicipta

Aku hanya pengemis

Yang hanya mampu melihat bintang

Mengiranya, langsung kutahu satu bintang tidak muncul malam ini

Adakah itu bintangku?

Aku rayu

Berikanlah aku satu sen daripada cintamu

Buat aku membeli kenangan

Akan ku simpan dalam sampul hati

Hingga ajal menjemputku mati.

Al-riza

Nota: Sajak ini kuilhamkan ketika hatiku sepi, ketika aku menerawang tanpa tujuan dengan kapcaiku, ketika aku memandang ke tingkap dan merasakan dia semakin hampir denganku, ketika aku membaca “ayat-ayat cinta” yang tak mungkin itu cintaku, ketika aku diperbaringan dengan keluh kesah ketika mataku degil untuk meninggalkan hari ini dan juga ketika aku tidur tanpa seindahnya mimpi.

p/s: Kredit for his. Syukran sahabat atas puisimu ini. Salam dari Yalin buat semua. Syukran sebab datang menziarah teratak Yalin. Yalin amat menghargainya. 2007 tu gimik jer..hahaha. Apa-apa pun syukran buat PU3 atas teguran. Yalin nyanyuk sebenarnya.

No comments: