Wednesday, October 04, 2006

PUISI YALIN

PUISI YALIN

Izinkan

Izinkan aku mabuk
Meneguk khamar keasyikkan ibadat

Izinkan aku melebur dosa
Yang terhimpun di dada kejahilan

Izinkan aku mencungkil keinsafan
Menghimpun ketaqwaan
Untuk ku persembahkan padaMu

Izinkan aku dalam berada
Dalam kenikmatan nyawa ini

Ya TUHAN
Moga RAMADAN meyentak lenaku
Kezulmatan beralih sinar

InsanYalin06


PROSAIK

Ini puisi prosaik
Tercipta dikala aku kosong
Untuk apa matamu tertancap lagi?
Mengapa masih menatap?

Kau tertipu
Aku terlongo
Amaran sudah ku beri
Kutalun berkali-kali
Kau masih lagi meladeni

Hei RAMADAN hanya sekali
Ia bukan prosaik tapi sesuatu
Yang progresif!

InsanYalin 06


INSAN

Bahana aku insan
Terlupa aku
Yang dia memandangku tajam
Menyapa dalam bahasa bisu
Yang jahil untuk aku mengertikan

Bahana aku insan
Aku terlupa
Namaku bisa tercatat diukiran nisan
Terpasak di bumi TUHAN

Bahana aku insan
Aku harus bangkit
Mengagung TUHAN
Bangkit mengisi RAMADAN!

InsanYalin 06


BERAT
SAJEN)

Aaaaaa !!! Beratnya mata!
ZZZzzz

Aaaaaa!!! Beratnya nak sahur!
ZZZzzz

Aaaaaa!!! Beratnya nak pergi Tarawih!
ZZZzzz

Aaaaaa!! Beratnya nak baca Quran!
ZZZzzz

Arghhhh!! Beratnya badanku!!!
Dari S bertukar XL
TIDAK!!!!
Baju kebayaku sudah tak muat!!!

InsanYalin 06

p/s:Afalnya katak itu suka melompat..agaknya tu sebab hari pun dia lompat. Biarlah Brad 31/9/06 tu, kenangan. Idea buat cerpen tak ada maka terimalah puisi dari saya Putri Katak..

4 comments:

nile said...

bulan pose patutnya baju makin muat.. n longgar.. hehehe.. makan banyak eh?

yalin said...

Nile itu bukan Yalin tau tapi sarjen yalin...org tak pakai kebaya lah heheheh org brutal mana pakai kebaya...

yalin said...
This comment has been removed by a blog administrator.
jidah said...

huhu..kak yalin pakai kebaya? muahaha... gerenti MENGANCAM..
pakai pulak kebaya BIRU... ekeke