Friday, November 17, 2006

Ia Indah Bukan?

Islam itu Ad-din. Ia adalah cara hidup atau tatacara kehidupan. Dari segi bahasanya bermakna selamat. Tujuan Islam diturunkan ialah menjaga maruah, keturunan, harta, agama dan akhlak. Alangkah ruginya andai kita mengaku Islam tanpa menghayati makna Islam itu sendiri.

Dan Islam itu berdiri atas paksi keimanan yakni kepercayaan. Terdapat rukun Islam dan Iman yang perlu kau perhalusi. Tanpa iman mana bisa kita dapat mengabdi pada DIA yang satu. Ayuh kita jadi umat Islam yang sesungguhnya. Jangan hanya Islam hanya pada nama. Biar Islam keseluruhannya. Agar sentiasa apa yang kita lakukan itu berpandu dan memperoleh redhaNya.

Sesungguhnya hidup dan matiku adalah untuk ISLAM. Dan aku juga akan mencintai seseorang bahana imannya bahana Islamnya.

“Aku menyintaimu kerana ad-dinmu. Selagi kau berpegang kuat padanya selagi itulah cinta ini akan terus bernyala dengan maraknya. Jika kau masih alpa jangan disalahkanku andai satu hari nanti aku pergi tanpa selaut bicara”

Aku berjalan, melihat dan mentafsir. Mencari cerminan jiwa, agar aku bisa menyucikan keladak dosa yang kian menebal. Aku ini hidup dalam belas al-Rahman dan al-Rahim-Nya. Maka seharusnya aku mendahului cintaku pada-Nya dari yang lain.

Sesekali aku terfikir. Andai satu hari udara yang menyambung nyawaku ini diambil semula. Pasti mati aku kekejangan.

No comments: