Thursday, January 25, 2007

Aku Bukan Perasan...

Pasti ramai yang merinduiku lantaran semenjak dua menjak ini, aku sengaja menyombong diri dengan meletakkan diriku di anak tangga yang ke tujuh di rumah ibu bapaku. (perasan sungguh). Oh ya kalau tak rindu pun, buat-buatlah rindu yer. Hehehe.

Buat dia yang merindui, yang menjenguk untuk membaca repekkan terbaruku. Maaf aku hulurkan. Bukan tidak mahu aku melangsaikan rindumu tapi aku kini dalam maslahat yang kecil. Modemku rosak lagi. Kemalasanku menyebabkan kaki dan tanganku ini, tidak membawa kereta milik keluargaku ke tempat membaiki komputer. Maaf ya. Tapi ternyata memang ku suka membuat dirimu merindui..itu tandanya...moga kau faham sendirilah! ( ha ha ha, ku tegaskan sedikit kenakalanku ini sesekali tidak memusnahkan buana)

Sesungguhnya setiap kejadian yang berlaku itu ada hikmah di sebaliknya. Kekeringan ini membuat aku memikirkan amalan berjimat cermat. Bukan bermakna selama ini aku kuat membazir, tapi mungkin amalan menabung dengan betul itu kurang aku praktikkan. Hahaha tak perlah, aku dewasa dengan pengalaman. Tinggal beberapa hari lagi nak cukup bulan. Bukankah itu menyeronokkan! Heheheh

Alhamdulillah kerjaku tinggal lagi sedikit cuma. Empat episod itu akan aku pastikan selesai bulan ini juga. Moga aku kuat dan tidak main2 lagi. Banyak idea yang datang menerjah minda tapi seringkali disekat dengan keripuhan yang ku cipta sendiri.

Hari ini sebenarnya aku ke CC. Nak menghantar karya. Maka sempatlah aku mencatat sedikit sebanyak di blog yang lama terbiar sepi ini. InsyaAllah bulan 2 nanti aku rajin-rajinkan diri mencatat. Walau tak ramai yang suka membaca tapi aku tahu ada seorang hamba Allah tu gemar bertandang ke sini, bila dia rindu. Hahahaha. Geli pula rasa bila ada insan yang suka membaca catatan tak berhikmahku, walau dia sering mengutukku lantaran bahasa ku yang entah hapa-hapa katanya. (ciss dia tu mmg) tapi yang nyata dia gemar ke sini..kah kah kah. Dan yg paling aku tak tahan..katanya, bahasaku yang tidak best itu akan menjadi sempurna apabila berganding dengannya. Hahaha , awak saya tengah gelak tergolek-golek ni.

Oklah, sebagai seorang cikgu amat tak manis berlama-lamaan di cc ini. Maka aku mahu pulang. Kebetulan hari ini kelas Kimia untuk STPM masih belum bermula. Yahoo!! Maka secara automatiknya aku cuti mengajar dan perlu menulis.

Salam sayang dari yalin buat semua.

  • Di Sebalik Malam
  • Wednesday, January 17, 2007

    Filem di Mata Kerdil Yalin

    CICAK-Man

    Best sangat ke cerita ini sampai kutipannya mencecah 5 juta? Saya ini tentang filem memang terkebelakang sekali. Sebab tak suka sangat menonton. Baru-baru, kakak saya bawa balik cd (cd pinjam) . Cicak-Man, Diva popular dan Nana tanjung.

    Cicak-Manà saya tengok tak sampai 7 minit pun. Saya tutup sebabnya. Ada kelemahan yang begitu nyata sekali. Siapa kata dalam lab boleh makan dan minum. Saya tergelak sorang-sorang. Itu memang peraturan dalam makmal. Kesilapan itu membantutkan selera saya nak menonton.

    Diva popular à samalah, saya bertahan seketika cuma di depan tv. Tak larat nak tengok aksi masuk disko dan menari-nari tu. Hei, dalam setiap filem melayu, masuk disko tu satu kewajipan ke? Saya heran, kebanyakkannya pasti ada babak masuk disko. Mual.

    Nana Tanjung à saya tengok lama sikit, sebab nak cari di mana keseronokkannya. Haha saya tak jumpa pun. Mungkin sebab ada Apek, Wahida dan lawaknya bolehlah. Saya lekat lama sikit. Pastu saya naik n menulis. Hahaha.

    Kesimpulannya, saya ini tak suka menonton dan tak layak untuk memberi pandangan. Ha ha ha. Sekian Wasalam.

    Sunday, January 14, 2007

    Jenis Darah

    Adakah jenis darah yang mengalir dalam tubuh ANDA mampu menggambarkan personaliti sebenar diri ANDA sendiri? Menurut salah sebuah institut di Jepun, kajian yang dilakukan ke atas jenis-jenis darah yang mengalir di dalam tubuh manusia ternyata mampu memberi gambaran terdekat mengenai keperibadian individu itu sendiri. Ingin berkongsi rahsia mengenainya?

    DARAH O
    Individu yang memiliki jenis darah dari kategori ini disifatkan sebagai individu yang setia, sabar dan sentiasa yakin terhadap keupayaan dan kebolehan diri sendiri. Selain itu individu dari kategori ini juga sering bersifat ingin menjadi ketua walau dalam apa jua perkara yang ingin dilakukan khususnya yang melibatkan kerja-kerja berkumpulan. Sekiranya menginginkan sesuatu, kamu akan berusaha untuk mencapaimatlamat tersebut walau dalam apa cara sekalipun. Ada kalanya kamu dikatakan memiliki sifat cemburu yang agak kuat. Selain itu kamu juga terlalu serius dalam persaingan sehinggakan ia mampu memberikan tekanan kepada diri kamu sendiri. Oleh yang demikian kamu harus lebih bijak mengawal emosi diri mu agar tidak dikuasai dengan tekanan.

    DARAH A
    Keharmonian dan keamanan adalah matlamat utama dalam hidup kamu. Kamu gemar melakukan kerja-kerja secara berkumpulan dan kamu juga gemar melibatkan diri dengan berpersatuan. Kamu bijak bergaul dengan individu disekeliling mu dan ternyata mereka juga sentiasa berasa senang untuk bekerjasama dengan mu.Sikap sensitif, sabar, dan bertimbang rasa yang ada dalam diri kamu itu melambangkan bahawa kamu tergolong dalam kategori individu yang memiliki keperibadian penyayang. Walau bagaimanapun ada kalanya kamu agak degil dan terlalu kuat bekerja sehinggakan tidak mengendahkan langsung waktu untuk berehat.Kamu harus ingat, kesihatan juga perlu diutamakan. Jangan kerana terlalu leka dengan kerja-kerja kamu itu, kesihatan diri pula yang terabai.

    DARAH B
    Sempoi! Itulah ungkapan yang paling rapat dengan mu. Kamu lebih selesa dengan kesederhanaan. Dalam perhubungan pula kamu adalah individu yang terlalu jujurdan lebih gemar berterus terang dalam apa jua perkara. Dalammelaksanakan sesuatu tugasan yang diberikan, kamu lebih gemar melaksanakannyadengan cara kamu sendiri. Kamu adalah individu yang kreatif dan fleksibel, mudahbagi diri kamu untuk meletakkan diri sendiri dalam apa jua situasi mahupun kelompok golongan tertentu. Kamu adalah individu yang bijak bersosial. Namun ada kalanya sikap kamu yang gemar berdikari dan tidak gemar memintabantuan orang lain itu, mampu mendatangkan masalah buat diri mu dan sekali gusmemperlihatkan kelemahan pada diri sendiri. Kamu harus ingat bahawa, tidak semuaperkarakitaboleh menyelesaikannya secara bersendirian.

    DARAH AB
    Tenang dan bijak mengawal emosi, itulah keperibadian yang jelas terpancar dalam diri individu yang tergolong dalam kategori darah berjenis AB ini. Kamu juga sentiasa menghormati orang lain dan ini menjadikan individu yang berada di sekeliling mu berasa selesa untuk berdampingan dengan mu. Kamu juga memiliki sikap humor semula jadi dalam diri dan sentiasa bersikap menghiburkan dan ceria.Namun ada satu perkara yang harus kamu perbaiki dalam diri kamu itu.Kamu perlu lebih bijak dan berani untuk membuat keputusan sendiri. Jangan biarkan orang lain membuat keputusan untuk diri kamu sendiri

    p/s: Yalin jumpa kat laman iruding. Cam best jer..Yalin darah D

    Wednesday, January 10, 2007

    Surat UntukMu

    Tuhan
    jalanku buntu
    aku perlu dibantu

    Tuhan
    Jiwaku kosong
    aku inginkan nur

    Tuhan
    hatiku beku
    aku perlu kasihMu

    Tuhan
    langkahku buntu
    pimpinlah daku

    yalin07

    Tuesday, January 09, 2007

    Saya Yang Naif Menurut Katanya

    saya ada seorang kawan. Tergolong dalam sahabat maya saya. menurut katanya dia kasihankan saya.katanya Saya ini seorang yang naif dan menganggap kegelapan itu adalah segalanya buat saya. saya tersenyum... memang saya naif tentang perkara-perkara yang tidak perlu saya tahu.Ada sebab saya tidak mengambil tahu tentang sesuatu benda..ya bagi saya ada sebabnya.

    Dia suruh saya mencari buku. Buku lain yang selalunya saya baca. Dia tak mahu lihat saya tumpul dan kena jual. Hehehe, buat dia syukran. Syukran atas nasihat awak. Walaupun tidak seratus peratus cara awak dan nasihat awak saya terima.

    Saya ni seorang yang DEGIL, kedegilan dalam diri ini memang ada. Kalau orang kata A, saya suka buat B. hehehe tapi saya pastikan segala tindakan saya ini tidak mencemarkan adat dan maruah saya sebagai seorang ISLAM. Saya ni cuma nakal sikit jer. Dan kenakalan saya ni, tidak sampai memusnahkan buana. :)

    Hei syukran yer. Saya hargainya. Saya suka orang nasihat saya. maka tolonglah ingatkan saya jika laku saya ini ada yang tak sedap di mana.

    Saya tengah belajar satu yang baru sekaran ni. Dan saya benar-benar teruja. Baru saya tau, bagaimana nak jadi penulis komik. Selama ini saya BLUR. (mesti BLUR kat BS terbatuk-batuk heheh)

    SyUKRAN juga buat sdr MFA yang mengajar saya tentang imu yang baru. Belajar secara maya. Maklumlah dunia sekarang ni tanpa sempadan, walau laku dan tindakan kita ada sempadannya.

    salam penuh bahagia .
    Putri_kataknay.

    p/s:
    Buat Cik DU, syukran atas lagu pandangi langit kat blog saya di esasterawan. Saya menghargainya.

    buar Brad, syukran atas jawapan ttg bola walau lambat. Dan syukran juga akan ilmu 'Belajar Bercinta' yang dah bab lapan sekarang. Selalu gak lepak sana dengar lagu puisi. Bila jemu tukar lagu putri pula.

    Buat yang singgah blog yalin,
    Syukran yer. Syukran sebab ingat saya.

    Saturday, January 06, 2007

    Bicara jiwa hehe

    Mana satu yang harus saya pilih?

    1.Pusat Tuisyen.

    Alhamdulillah permulaan tahun 2007 ini memberi sesuatu yang baik untuk saya. InsyaAllah saya akan mengajar subjek sains dan matematik dari sekolah rendah hingga sekolah menengah. Alhamdulillah. Pastu ada juga pelajar tingkatan 6 dalam sembilan orang nak belajar kimia dengan saya. Kimia Fizik, Kimia Organik dan Kimia Inorganik!

    Pusat tuisyen di Taman Saujana juga panggil saya mengajar pertengahan bulan satu ini.

    Sekolah Henry Gurney (W) belum panggil saya lagi. Saya tunggu mereka panggil saya.. saya sangat suka mengajar di sini!

    Home Tuisyen saya pula. Ada seorang pelajar tingkatan 5 nak belajar Bio dan Kimia dengan saya. Hari-hari dua jam. Dapatlah saya dalam RM 896 kalau penuh kelasnya nanti dalam sebulan.

    2.Rancangan saya tahun ini!
    Nak bantu kawan saya tanam cendawan.. Nak berhijrah ke Selangor. Tengok cara dia buat bisnes then nanti saya nak buat bangsal Cendawan di belakang rumah saya pula. Saya mana boleh jauh dari perak lama-lama. Nanti saya gersang. He he he

    Saya nak jadi petani dan penulis. Nanti sambil-sambil tanam cendawan saya boleh berkarya. Tapi kena beli lap toplah. Uiks, entah bila nak tercapai.

    Selain tanam cendawan. Saya ingat nak buat part time juga kat sana. Jadi cikgu tuisyen ke? Alamak 8/1/2007 ni nanti saya kena bagi keputusan muktamad pada dia. Nak pergi ke tak yer?

    Boleh ke saya hidup jauh dengan mak, haziq dan pc saya ni?

    Huhu saya dalam dilema..

    Friday, January 05, 2007

    Seorang lelaki yang ku puja

    Namanya?
    entah

    Asalnya?
    Entah

    Lahirnya?
    Entah

    Kacaknya?
    Entah

    segalanya entah tentangnya

    tapi
    sajaknya
    puisinya
    bicaranya
    membuat aku memujinya
    mengamit aku merinduinya.

    insanYalin
    2/1/2007

    Tuesday, January 02, 2007

    brutal in iman

    Selamat tahun baru.
    2007 sudah pun menjelma.
    Moga tahun ini menjanjikan yang terbaik buat kita.
    Maaf andai ada salah silap.

    buat budak2008
    minta maaf sebab mentertawakan anda.

    buat Brad
    apalah kecoh benda lama.Itu orang sajer jer..heheh

    buat perindu
    Tiada kata termampu ku luahkan

    buat Jidah
    Bila masa pula ku korbankan cinta

    buat Haizam
    cinta mmg poyo hehe

    buat Bikash
    Selamat tahun baru yer sahabat...:)