Sunday, April 22, 2007

sedikit dariku...

Jauh bukan alasan ukhwah itu akan terputus. Diam bukan bermakna luput dalam ingatan. Tapi jihat yang terbina ini sebenarnya mengamit rindu. Rindu yang dapat mengeratkan ukhwah yang hambar itu kembali bersemi.

Alhamdulillah segalanya diatur olehNya, dan alhamdulillah penantian itu walaupun pahit, jika dinantikan dengan kesabaran hasilnya manis. Alhamdulillah akhirnya penantian itu berakhir dan saya telah ditempatkan di satu kawasan yang amat baik rasanya buat saya. Syukur TUHAN , bila KAU menempatkan hambaMu yang kerdil ini, mengajar di tempat yang sungguh islamik.

Saya suka persekitaran di sekolah baru saya ini. Suasanya tenang, saya suka sangat bila tempat duduk ustaz dan ustazah diasingkan. Dan sangat selesa bila kantin untuk ustaz dan ustazah juga diasingkan. Alhamdulillah, persekitaran di sini sangat best bagi saya yang maha pemalu ini.

Oh ya jika anda ingin merasai ke‘best’san, berada di MTI ini, silalah mengajar, belajar atau duduk di sini. Heheheh. Nak tahu tak, kini ustazah itu gelaran untuk saya. Hahah kadang-kadang rasa macam tak layak sahaja mendapat title ‘ustazah’ ni maklumlah, ustazah ni nak pandai cakap arab berbanding dengan student-studentnya. Hehehe tambah pula ilmu agama saya sangat kurang. Mereka di sini belajar nahu (tatabahasa), balaghah (kata-kata kiasan), dan macam-macam lagi. Saya apa pun tak tahu.

Di sini saya mengajar kimia untuk kelas 4 sham. Saya juga mengajar science untuk kelas 2 Tuffah dan maths untuk kelas satu Abyadh. Untuk pelajaran Sivik saya ajar untuk semua form two.

Saya baru tahu yang abyadh tu maksudnya putih, tuffah itu apple dan sham itu adalah matahari. Best juga belajar bahasa arab ini. Tapi itu jelah yang saya tahu selain “limaza”, “kam” , “ kal fahaluk” , erm.. apa lagi yer. Hahaha.

Minggu lepas, saya ke ULU KENAS. Ada kem kepimpinan di MTI, tak pasal-pasal kena jadi fasi. Tapi yang bestnya selain fasi, saya turut tolong ustazah Nor lin memasak untuk peserta kem. Ustazah Norlin tu padai betul memasak dalam kuantiti yang banyak. Kagum dan bangga saya sebab nama dia juga Lin..heehehe. (poyo je saya ni). Saya juga bertemu dengan Ustazah Radziah yang sangat peramah dan baik. Best juga kenal dengan isteri Ustaz Khuraim Asadi itu, dia memang baik. Dan pada saya mereka memang pasangan yang ideal. Suka saya tengok mereka..

Saya juga dapat teman serumah yang baru, Ustazah Nur Ima (ajar fizik) berasal dari Johor, Ustazah Normala Yusuf (ajar biologi) berasal dari Pahang dan Ustazah Balkish (ajar Kh) dari Selama Perak. (bakal duduk dengan kita orang Balkikh ni).

Apalagi yang nak saya cerita ya..erm.. oh ya, saya dah jumpa dengan Anuar. Adik ipar Abu Umar yang belajar di sana. Tiba-tiba saya terasa asyik untuk mendoakan kebahagian Abu umar dan Afifah. Heheh , Adik Umar, moga cepat menimmang cahaya mata..
Saya bakal sepi kembali. Mungkin minggu depan saya balik Batu Gajah lagi. Salam keripuhan dari saya.

p/s:syukran yang melawat blog saya, buat waverider, insyaAllah saya akan buat cerpen yang terbaik... syukran atas teguran...

No comments: