Tuesday, July 30, 2013

Ramadan ini..


Sudah lama rumah saya ini sepi. Saya kesibukkan yang teramat sangat. Hahaha itu sekadar alasan zaman berzaman. Saya tidak bijak menguruskan masa untuk berblog. Masa-masa saya hanya di sekolah dan bersama anak-anak yang dikasihi iaitu Iman dan juga Faqeha.Itulah buah hati saya buat masa sekarang. Muhammad Iman Al Fateh masih belum wujud, walaupun namanya telah saya cari. Saya kuatir untuk menambah, lantaran masih berjauhan dengan insan yang terlalu ingin menjadi seseorang.

Hari-hari yang saya lalui, walaupun kadang-kadang saya rasa agak mencabar menjaga anak kesayangan dua orang ini sendiri, ada juga berita gembira yang ALLAH titipkan  kepada saya.

1. Buku saya bersama Pak Latif bakal terbit, Alhamdulillah syukur saya yang teramat-amat kepada Tuhan yang telah mencipta saya.
2. Anak saya sudah pandai berjalan. Iman Nur Faqeha. Seawal 10 bulan . (Kini dia 11 bulan beberapa hari)
3. Sufi Nur Iman sudah mula menghafal ayat kursi. Pandai ke tandas sendiri.Pandai menyuap adik makan dan sudah pandai bergaduh dengan adiknya.Dan kadang kala menunjukkan kuasa vetonya sebagai kakak.
4.Saya bersemangat mengajar kimia setelah Allah takdirkan saya bertemu dengan guru kimia dari SBPI
5. Allah titipkan kebahagian dan kecukupan serta kepuasan di hati saya setiap kali saya berbuka.Walau hanya berbuka dengan air ais yang beraneka jenis.
6. Allah telah tenangkan hati saya, jika tidak saya selalu gelisah memikirkan dia.
7. Emak saya yang sangat perihatin memasakkan lauk untuk stok berbuka dan bersahur..hehehe TERIMA KASIH EMAK.Betullah hanya engkau segalanya emak!
8. Segala urusan saya, selalunya Allah permudahkan. Tq ALLAH!

 Saya belajar menjadi insan bersyukur. Belajar menjadi ummi yang penyabar . Belajar menjadi hamba yang betul-betul mengharap bantuan hanya dari Allah.

Saya jadi bersemangat untuk menjaga anak-anak saya dengan baik.Tidak mahu menjadi insan yang tidak bersyukur. Kena selalu bersyukur. Itu matlamat hidup saya sekarang.

Saya teringat hari sabtu lepas, apabila seorang wanita tiba-tiba menegur suami saya ketika kami berada di Maidin, Meru.(kalau saya perempaun itu, saya tidak akan tegur lelaki yang hanya menjadi rakan sekelas saya semasa di tingkatan 3 heheh suami saya mesti marah, jika membacanya). Perempuan itu mendakwa dia adalah berkas kawan sekelas suami saya semasa tingkatan tiga.Dia jua menceritakan pada suami saya bahawa suaminya jauh. Samalah katanya lagi.Pada saya , situasi dia tidak sama dengan saya. Saya hanya bersendiri dengan anak-anak. Sedangkan dia, walaupun berjauhan masih tinggal bersama ibu bapanya. Saya tergelak sendirian. Pada suami saya nyatakan apa yang saya rasa.
Saya kata tak sama..Saya memang sedikit nakal. Sengaja ingin menguji hati suami sayang yang kadang-kadang saya sendiri sukar meramalkan.

Hidup ini macam-macam kadang kala apa yang kita harap tak seindah yang datang. Tapi jika kita bersyukur segalanya akan jadi tenang dan damai..

sayangku Iman dan sayangku Faqeha.. sekurang-kurangnya ummi masih ada kalian. Terima kasih sebab sudi menemani hidup ummi. Terima kasih sebab sudi dengar cerita ummi. terima kasih sebab tak jemu-jemu memanggil nama ummi. Terima kasih buat ummi rasa ummi sangat penting pada kalian. Ummi rasa sangat dihargai bila bersama anak-anak ummi.

TERIMA KASIH ALLAH..







No comments: