Friday, November 29, 2013

call


SITUASI 1

kenapa dia call abang? pertanyaan sang suami yang membuatkan A.Zalilah terkedu. Tersagat hati mendengar ungkapan sangsuami. BUkankah suami insan terhampir dengan isteri, tentu sahaja jika seseorang kenalan itu gagal dihubungi, maka insan yang paling hampirlah akan ditanyakan.

Kenapa dia tak call mama jer? sambung sang suami tanpa menghiraukan hati isteri yang remuk. Dalam hati isteri tertanya - tanya, salahkah jika insan berkenaan menghubungi suaminya. hanya bertanyakan tentang resit pembayaran.

Tiba-tiba hp sang suami berbunyi.

"Salam en Azir, en satu tempat kerja dengan I.Zalilah ke?"
"Ya, ada apa yang saya boleh bantu." tanya sang suami dengan ramah berkhemah.
"Saya nak emelkan satu manuskrip padanya, boleh en Azir sampaikan?"
"Boleh tiada masalah."

Dan talian ditamatkan.

Sang isteri lagi terkedu. Tiada keluhan dari mulut sang suami. Rupanya begitu afalnya sang suami. Insan ditempat kerja menjadi keutamaan sedangkan sedikit berkaitan isteri dirungut-rungutkan.

Sang isteri mula terfikir, barangkali dia perlu menukar no warisnya kepada nombor yang bukan milik suaminya.



SITUASI  2

"Sayang tadi orang yang sayang beli barang dengannya telefon abang. Nasib baik perasan. Abang dah mesejkan maklumat yang diminta. "

" ya ke? alhamdulillah syukran abang,"

Tiba-tiba hp sang suami berbunyi.

"Salam en Azir, en satu tempat kerja dengan I.Zalilah ke?"
"ya saya, kenapa ya encik?"
"Saya nak emelkan satu manuskrip padanya, boleh en sampaikan"
"Saya rasa baik encik terus emelkan ke emelnya, itu adalah lebih baik, nanti saya msgkan alamat emelnya"
"terima kasih en"
"sama-sama"


Note:Tiba-tiba terasa ingin menjadi penulis novel tentang cinta. Agak sukar juga untuk menimbulkan konflik rumah tangga. Sukar juga menjadi penulis, berbanding editor yang tugasnya hanya mencantikkan bahasa dan susunan ayat. Penulis perlu membernihkan idea. editor membetulkan dan mencantikkan bahasa.

Teringin menghasilkan novel dengan suami, tetapi suami tidak pernah berminat untuk berduet. Bahana saya insan yalin insan biasa- biasa sahaja di matanya. Barangkali mungkin berduet dengan iman imanku sayang. hehe agak menarik.







No comments: