Tuesday, July 06, 2021

Cermin mata buat si pemakai cermin mata



Sudah beberapa minggu bingkai cermin mata saya patah. Malas nak pergi kedai kaca mata sorang-sorang. Selagi boleh tampal, saya tampal menggunakan stationary tape. Maka kelihatanlah aneh sikit di tepi tangkai kaca mata belah kanan. Beberapa kali juga saya tukar balutan stationary tape nya apabila terkena air. Alhamdulillah kembali kelihatan baik.

Hari ini, sedang sibuk menyediakan persiapan untuk kelas tiba tiba terkejut melihat My Sejahtera sudah ada notification tentang vaksin. Tarikh dan masa telah tertera pada hari ini pukul 11.30 pagi sedangkan sekarang sedang pukul 10 pagi. Terkejut, terus bersiap untuk menerima suntikan. Kelas hari ini terpaksa dibuat dalam ketidak sempurnaan. Pelajar hanya diminta membaca buku teks dengan tajuk yang diberikan. Janji dengan anak murid kelas ini akan disempurnakan pada sebelah malam. Tarikh akan diberitahu nanti.

Maka pergilah saya ke pusat mengambil suntikan dengan ditemani suami tercinta, alhamdulillah pengurusan yang baik. Tidak perlu tunggu berlama-lamaan. Segalanya teratur.Jururawat berpangkat Sister yang memberi suntikan juga sangat profesional sehingga tidak terasa jarum masuk ke bahu.Alhamdulillah. Selepas disuntik diminta menunggu selama 15 minit lagi bagi memastikan tiada tanda-tanda tindak balas yang buruk berlaku. Alhamdulillah segalanya dipermudahkan.

Setelah selesai saya keluar dari pusat pemberi vaksin, menuju ke arah kereta suami yang terletak di luar bangunan. Semasa di dalam kereta barulah Encik Suami perasan cermin mata saya dibaluti stationary tape dengan agak tebal dan panjang. Dia tergelak besar. Padanya hanya kerosakkan kecil rupanya sebaliknya.

Saya kata padanya, saya tak sempat nak fikir pasal cermin mata saya. Asal masih boleh pakai dan selesa itu sudah memadai. Tambahan perintah kawalan pergerakan yang melanda, mana bisa kita keluar rumah sesuka hati kan, maka saya redha dan bersyukur dengan apa yang ada. Saya sendiri tidak perasan adakah insan lain perasan akan cermin mata saya yang sakit dibaluti stationary tape itu semasa dalam proses menunggu giliran untuk di vaksin. Tergelak sendiri memikirkannya.

 Akhirnya Allah beri pelangi apabila suami terus membawa saya ke kedai cermin mata untuk membaiki bingkainya. Opss tidak boleh diperbaiki lagi, hanya boleh menukar bingkai cermin mata yang baru. 
Alhamdulillah... alhamdulillah apa lagi yang boleh saya katakan. Dalam fasa terkejut dipanggil untuk di vaksin, rupanya Allah beri ruang dan kesempatan buat si pemakai cermin mata memakai cermin mata yang baru walau hanya bingkai sahaja yang ditukar.

Hidup perlu sentiasa berasa cukup dan bersyukur. Bila kita bersyukur Allah akan tambah nikmatnya. Apa nikmat yang saya dapat dari kesabaran memakai spek mata yang sakit? Ya, akhirnya saya dapat bingkai yang baru. Yes!! tanpa mengeluarkan duit sendiri ada orang belanja.

#hidupperlusentiasabersyukur
#hunsuzon
#SayasygAllah

No comments: